torsdag 30 augusti 2012

I tiden....

Visst är det märkligt hur man ibland ligger helt rätt i tiden!
Detta hände i våras. Helt plötsligt fick jag lust att läsa en riktigt gammaldags pusseldeckare, inte Agatha Christie, som jag läser om då och då (kan aldrig komma ihåg vem mördaren är!!) utan jag visste att någonstans i bokhyllan fanns en bok innehållande Maria Langs tre första deckare. Jag sträckteläste alla böckerna och njöt! Här stiger jag rakt in i 50-talet, innan du-reform och Siaskola! Här badar jag i trollska Bergslagsjöar och svettas med abiturienter (används det ordet numera?) inför stenhårda censorer och vandrar runt i idylliska Skoga (Nora) och inte med vilka som helst! utan den söta Puck och hennes mörkögde Einar (Eje) och inte minst den långe kaffedrickande Christer Wijk, en kriminalare med intensivt blå ögon! jag ryser!
 Efter dessa läsupplevelser började jag söka efter flera böcker och hittade också några, som jag dammade av! Jag ville helst läsa alla där Puck och Einar fanns med, d.v.s böcker utgivna under 50-talet och jag fick också tag på några via antikvariat. En var dock svår att finna "En skugga blott", så den letar jag fortfarande efter.
Nåväl vad händer! Jo, då läser jag i DN att nu ska man ge ut Maria Langs böcker på nytt till våren och även filmer planeras...  jag är helt rätt således!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar