torsdag 17 november 2022

Tankar över en julkaktus...

I Dagens Nyheter brukar man ibland publicera 5 a 6 bilder som på något sätt belyser den aktuella samtiden. I går kom tanken till mig när jag såg en bild av Trump i talarstolen där han mot bakgrund av många USA-flaggor deklarerade att nu ska han komma tillbaka och göra "America great again". I min agenda skulle jag tillfoga den bilden plus 4 andra, som jag upplever beskriver denna absurda, skrämmande värld som omger oss i dagsläget. Den första är bilden av en afrikansk kvinna som sitter på den uttorkade spruckna marken med ett litet skelettliknande barn i knät; Den andra är bilden från ett BB i Ukraina dit många kvinnor från östra och södra delarna av landet tagit sig för att kunna föda sitt barn så långt från fallande raketer som möjligt (och ändå inte säkert..) och den unga mannen och kvinnan som håller sin lilla nyfödda dotter i sina armar och önskar att hon ska få växa upp i ett land utan krig; Den tredje bilden är månraketen som nu är på väg till månen och som kostat miljarder...; den sista bilden är från G 20 mötet där Biden och Xi Jinping skakar varandras händer för första gången på länge...kanske hoppfullt även om de ideologiskt är milsvida från varandra... Ett fåtal män sitter på makt som är helt ofattbar... där världen håller på och brinner... Jag lägger dock till en sjätte bild! Bilden på Brasiliens nye president Lula da Silva som meddelar att nästa G 20 konferens 2025 ska hållas i Amasonas regnskog. Det finns positiva motbilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar