måndag 30 november 2020

Bereden väg... första Advent

Vi gick till kyrkan i dag för att tända ett ljus nu när det inte är någon vanlig första Advent, ingen gudstjänst, ingen körsång. Kyrkan skulle vara öppen för ljuständning fram till kl 15 och vi kom vid tvåtiden, men vi fick inte komma in eftersom det var dop. Kändes verkligen snopet när prästen sa till oss att vi fick komma tillbaka någon annan gång dessutom var de redan 8 personer i rummet. Det var bara att vända och gå hem...kyrkans dörr stängdes... Lyssnar lite på radions högmässa...Att gå till kyrkan på första Advent är verkligen en tradition i mitt liv. Gick med min mamma och jag minns att när det blev långtråkigt och jag fick svårt att sitta stilla, så tog mamma min hand och höll den. Sedan gick jag med mina barn och även barnbarn och under alla mina körår så har vi sjungit och avslutat med Otto Ohlssons pampiga "Advent".
Vi har gjort Adventsfint i vårt lilla växthus och nu blir det glögg och pepparkaka och sedan julkorv med potatismos. En skinksmörgås blir det också med riktig julskinka dock ej hemlagad! Det blir först dan före dopparedan! God Advent till alla nära och kära!🕯

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar