tisdag 17 september 2019

Venedig tur och retur! Del 1

Första höstdagen...blåsigt, grått, lite regn i luften och kylslaget. Det doftar höst även om träden fortfarande är gröna och blommor fortfarande finns i rabatterna om än lite molokna.
För drygt en vecka sedan tog vår tågresa mot Venedig oss tillbaka till sommarvärmen och bara ben och soltopp!
Bra sätt att ta sig runt i denna spännande stad!
Vi hade sådan tur att regnet föll dagen innan vi kom till en plats och detta medförde att jag fick cykla runt i spännande Berlin i strålande sol, samt att vi i Dolmiterna fick vandra under en klarblå himmel!
Bästa fönsterbordet!
En historisk resa på ett sätt...att åka utan att behöva byta tåg ända till Venedig från Stockholms central, med ett antal stopp under färden. 350 personer hade anammat DN och Världens resors kallelse om detta speciella äventyr och det var det längsta tåg jag sett!
I liggvagnarna låg 4 till fem personer om man inte kostat på sig en egen liggvagn (6.000:- extra/person)Vi delade hytt med ett äldre par,  bra upp i åren,  med väldigt alerta och pigga. Han något av en ordningsfreak med Gps och padda där han noga höll reda på resrutt, höjd över havet etc och hon höll reda på honom! Det fungerade helt ok men det var otroligt skönt att få checka in på det fina hotellet i Venedig med stor säng och härligt badrum.
Bella Venezia
Nyduschade och spända inför vad som döljer sig under silverkupan!!

Här fick vi njuta två nätter och äntligen fick jag komma till Markusplatsen som jag missade för så där en 45 år sedan då jag med exmake och sonen Fredric 3 år skulle besöka den och jag 5 minuter innan halkade ner i en kanal! Oh Mama Mia skrek en tant från en balkong när snälla människor bildade kedja för att hala upp mig! Nu stod jag äntligen här, mycket folk, duvor,  cafe Florian med sina vita dukar och Markuskyrkans mycket imponerande fasad med hästarna och klocktornet.
Venedig är vackert; de små kanalerna, broarna och de vackra slitna palatsen utmed  Canal grande.
Men den finaste upplevelsen blev i Getto-området, en lugn del av det så turistiska Venedig med låga enkla hus utmed kanaler där  små båtar fraktar förnödenheter till butiker och restauranger. På 1500-talet fick den judiska befolkningen endast bo här och namnet getto betyder järnslagg (ghetta) på italienska för just här låg  den tidens järngjuterier. Nu bor här ett mindre antal judar och på en liten ö mitt i området ligger synagogan och ett judiskt museum. Finns några små butiker också och en kosherrestaurang. Lugnt och fridfullt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar