torsdag 15 november 2018

"Les feuilles mortes..."

Lyssnar på Yves Montand... dörren står öppen mot vår lilla terass. Luften är frisk, lite kylig, så man behöver ha tröja på. Hösten är här med råge, men tre veckors regn har gjort att mycket fortfarande är grönt och blött! Vinrankorna är nu tomma på vindruvor och bladen hänger slokande gulbruna.
Olivträden är dock fulla med sitt guld...skörden kan ske ända in i januari. Dock ju senare skörd ju mindre aromatisk olivolja har jag förstått. Ett av våra olivträd är fullt av de små gröna frukterna och jag undrar vem som ska skörda dem...kanske någon av våra grannar kan förbarma sig...
I går, vår första dag här, tog vi en promenad genom byn med solen i ansiktet! "Grace à vous, le soleil est arrivé" sade expediten och packade in vår obligatoriska paté i papperet! Paté forestière så god på nybakad baguette äter vi alltid vår första dag här! Ja solen har kommit och även om den nu står mycket lägre och delvis skyms av tunna skyar värmer den lite. Stämningen i byn var så vilsam. Det kändes som om jag var omsluten av bomull. Det kändes lätt att andas och den spänning jag känt i kroppen rann av mig och jag mådde bättre än jag gjort på länge.
Ingen som stör...
Flera restauranger är stängda som en del av de små butikerna men utanför fiskaffären stod fiskaren och njöt med ansiktet mot solen och den japanska lilla affären med sina vackra saker hade dörren öppen. Än är inte vintern här, än kommer små utflyktsgrupper av pensionärer som intar sin lunch på någon av de  få öppna restaurangerna.
Här har vi en!! Dock åt vi lunch i en annan liten by!
   Att vara här denna tid har sin charm. Huset har fortfarande värme kvar från sommaren och fukt och lite instängdhet vädras ut efter några dagar. Det är underbart att märka hur snabbt huset mår bra igen!
Lite sopning och dammtorkning, lite blommor och några nytvättade fönster...huset lever!
Nu lyssnar jag på Edith Piaf "Non, je ne regrette rien..." Tänker på dessa fantastiska artister som nu inte längre finns, men som fortfarande lever i sin musik; som knopparna som lever under bladen som nu faller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar